پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی راهنمایی پرستار بیمار

پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی راهنمایی پرستار بیمار

پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی بررسی نکات تخصصی در حوزه ی پرستاری سالمندان برای علاقه مندان پرستاری

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

همه چیز درباره آبله مرغان در کودکان

آبله‌مرغان یک بیماری نسبتاً شایع در کودکان است. البته بزرگسالان هم به آن دچار می‌شوند و نشانه‌های آبله‌مرغان در آن‌ها شدیدتر است. این بیماری ویروسی است و شدیداً واگیر دارد.

آشنایی با بیماری آبله مرغان

این بیماری که علت بروز آن، ویروس «واریسلا زوستر» است، دانه‌های قرمزی روی پوست ایجاد می‌کند که ممکن است تعدادشان به ۵۰۰ عدد هم برسد. این بیماری معمولاً خفیف است و بهبود پیدا می‌کند، اما در مواردی نادر ممکن است مشکلاتی در بدن ایجاد کند که حتی منجر به مرگ بیمار بشود.

از زمانی‌که واکسن آبله‌مرغان ساخته شد، شیوع این بیماری بسیار کمتر شد. اما تا قبل از آن در آمریکا سالانه ۱۱۰۰۰ نفر از مبتلایان آبله‌مرغان به بیمارستان مراجعه می‌کردند و ۱۰۰ نفر از این بیماری جانشان را از دست می‌دادند.

عامل ایجاد آبله مرغان چیست؟

عامل بیماری آبله مرغان ویروس زوستر آبله مرغان است. خوشبختانه این ویروس به منظور جلوگیری دارای واکسن است. زمان تزریق این واکسن در زمان ۱۲ تا ۱۵ ماهگی است. البته برای محافظت بیشتر و اطمینان از واکسیناسیون کارآمد پیشنهاد می‌شود دوز یادآور این واکسن در سنین ۴ تا ۶ سالگی مجدداً تزریق شود.

ممکن است فرد فقط به یک مرحله از آبله مرغان مبتلا شده و ظاهراً علائم دیگری نداشته باشد اما ویروس (VZV) می‌تواند به صورت نهفته در بدن بماند و پس از سال‌ها مجدداً بیدار شده و این بار خود را به صورت بیماری زونا نشان دهد.

درمورد واکسیناسیون علیه این ویروس باید گفت که استفاده از واکسن، تا حدود قابل توجهی شانس ابتلا به آبله مرغان را در اطفال کاهش می‌دهد اما ممکن است تزریق همین واکسن در سنین بالاتر موجب ابتلا شدن فرد به زونا بشوند.

آبله مرغان بیماری شایع ویروسی کودکان با نشانه‌های پوستی | دکتردکتر

نشانه‌های آبله‌مرغان را بهتر بشناسیم!

از زمانی که در معرض ویروس قرار می‌گیریم، به مدت ۱۰-۱۲ روز طول می‌کشد تا اولین نشانه‌های آبله‌مرغان ظاهر شود. این بیماری به‌طور متوسط بین ۵-۱۰ روز طول می‌کشد، که در این زمان بیمار نیاز به استراحت و مراقبت دارد. رایج‌ترین نشانه‌های آبله‌مرغان موارد زیر هستند:

دانه‌های قرمزی که اول روی سر و بدن ظاهر می‌شوند و بعداً به صورت، دست‌ها و پاها هم می‌رسند. تعداد این دانه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد است که خارش شدیدی در پوست ایجاد می‌کنند.

تب

سرفه کردن

بدخلقی و بی‌حوصلگی

سردرد

بی‌اشتهایی

معمولاً آبله‌مرغان به‌راحتی از علائم‌اش مشخص می‌شود. در بعضی موارد نادر برای تشخیص آبله‌مرغان در نوزادان و کودکان نیاز به آزمایش است.

در چه صورت باید فوراً به پزشک مراجعه کنید

در کودکان حتی کم‌اهمیت‌ترین مسائل نیز حائز اهمیت می‌شوند بنابراین به طور کلی همه اختلالات در آنها باید فوراً به اطلاع پزشک متخصص غدد برسد.

ولی به طور کلی این علائم (که به محض دیدن آنها باید فوراً به پزشک مراجعه کرد،، شامل این موارد هستند:

بثورات بسیار قرمز است که معمولاً نشانگر عفونت باکتریایی ثانوی هستند. همچنین بثوراتی که با سرگیجه یا بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی)، تنگی نفس، لرزش بدن، سرفه، استفراغ، و یا تب بالاتر از ۳۹ درجه همراه است.

درمان آبله‌مرغان

در اکثر موارد، درمان آبله‌مرغان پیچیدگی خاصی ندارد. استراحت کردن، نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از داروهایی که تب را پایین می‌آورند، به درمان آبله‌مرغان کمک می‌کند. در مواردی که آبله‌مرغان شدید باشد دکتر داروهای ضدویروسی تجویز می‌کند. برای کنترل تب هم معمولاً از استامینوفن استفاده می‌شود.

در کل بیماری آبله‌مرغان دیگر جای نگرانی ندارد و در اکثر موارد با واکسیناسیون پیشگیری می‌شود. در بدن کسانی که به آبله‌مرغان مبتلا می‌شوند، بعد از پایان بیماری ویروس باقی می‌ماند و طی سال‌ها یا حتی دهه‌ها بعد ممکن است خود را به صورت بیماری زونا نشان بدهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی