پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی راهنمایی پرستار بیمار

پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی راهنمایی پرستار بیمار

پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی بررسی نکات تخصصی در حوزه ی پرستاری سالمندان برای علاقه مندان پرستاری

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

از بیماری آفت دهان چه می دانید؟

آفت دهانی که زخم دهانی نیز نامیده می‌شود در کودکان نادر است. در حقیقت، آفت در بچه‌های زیر ۱۰ سال نادر است اما اگر داخل دهان کودک زخمی وجود دارد که به نظر می‌رسد هنگام غذا خوردن او را ناراحت می‌کند، این امکان هم هست که آفت همان چیزی باشد که باعث ناراحتی کودکتان شده است. در این مطلب می‌توانید با آفت دهانی کودکان، دلایل و درمان آن آشنا شوید.

نشانه‌های آفت دهان کودک 

۱. این زخم‌ها دارای مرکز سفید با محوریت قرمز هستند.

۲. اندازه آفت‌ها معمولاً کمتر از 6 میلی متر است.

۳. معمولاً درون لب‌ها و پشت گونه‌ها ایجاد می‌شوند.

۴. این زخم‌ها دردناک بوده و حتی بدون مصرف غذا هم دردناک هستند.

۵. معمولاً در هرنوبت، یک آفت دهان در کودک ایجاد می‌شود و به ندرت، 2 تا 3 آفت ایجاد می‌شود.

۶. تب یا علامت بالینی دیگری در کودک مشاهده نمی‌شود.

بیماری تبخال دهان در کودکان | کودک آنلاین

درمان آفت دهان کودک

آفت دهان کودک معمولاً دارای یک دوره، 1 تا 2 هفته بوده و به این بازه زمانی جهت درمان نیازمند خواهد بود و درمان‌های حمایتی تنهاتحمل درد را میسر می‌کند اما درصورتی که کودک دچارتب یا علایم همراه مانند راش پوستی و ورم غدد لنفاوی شد، لطفاسریعا به پزشک مراجعه بفرمایید.

این بیماری، قابلیت سرایت فرد به فرد راندارد، لذا لزومی به مرخصی از مدرسه نیست اما کودکانی که علاوه بر آفت دهان، تب یا علایم همراه مانند راش پوستی و تورم غدد لنفاوی را دارند لازم است که به پزشک مراجعه نمایند.

درمان آفت دهان کودک

آفت‌های دهان تقریباً همیشه خودبه‌خود و معمولاً در عرض یک هفته تا ۱۰ روز از بین می‌روند، گرچه آفت‌های بزرگ ممکن است مدت طولانی‌تری باقی بمانند. درد هم معمولاً طی سه یا چهار روز فروکش می‌کند. اما راهکارهای درمانی آن به شکل زیر است:

روی آفت یخ بگذارید تا به بی‌حس شدن ناحیه کمک کند.

اگر کودکتان غذاهای کمکی می‌خورد، خوردن مواد غذایی سرد یا یخ‌زده مثل بستنی یخی هم ممکن است همین تأثیر اعمال یخ روی آفت را داشته باشد.

غذای داغ، پرادویه یا مرکبات به کودکتان ندهید، زیرا باعث می‌شود که درد دهانش بیشتر شود.

یک ژل یا کرم دندان مخصوص دندان درآوردن را هم با تأیید پزشک امتحان کنید، اما آن را با ملایمت استفاده کنید، زیرا لمس کردن آفت می‌تواند دردناک باشد.

به عنوان یک درمان خانگی نیز می‌توانید یک پیمانه هیدروژن پراکسید و یک پیمانه آب را با هم ترکیب کنید و محلول به دست آمده را با یک گوش پاک‌کن با ملایمت و به صورت ضربه‌ای روی آفت بزنید.

مقداری شیر منیزیوم یا منیزیوم هیدروکساید روی آفت بزنید و این کار را سه تا چهار بار در روز برای تسکین ناحیه و کمک به بهبود آن انجام دهید.

اگر کودکتان واقعاً ناراحت به نظر می‌رسد، از پزشک خود در مورد دادن دز مناسبی از یک مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن سؤال کنید اما هرگز به کودک خود آسپرین ندهید، زیرا می‌تواند یک بیماری نادر اما مرگبار به نام سندرم ری در کودکان مبتلا به بیماری ویروسی ایجاد کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی