پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی راهنمایی پرستار بیمار

پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی راهنمایی پرستار بیمار

پرستاری سالمندان

وبلاگ تخصصی بررسی نکات تخصصی در حوزه ی پرستاری سالمندان برای علاقه مندان پرستاری

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با عفونت گوش در کودکان

عفونت گوش یکی از بیماری‌های شایع در نوزادان و کودکان است. در حدود نیمی از کودکان تا یک سالگی، حداقل یک مورد عفونت گوش را تجربه می‌کنند و بیشتر آنها تا سه سالگی حداقل یک عفونت گوش داشته‌اند. در این مطلب می‌توانید با علائم عفونت گوش در نوزاد، عوامل افزایش‌دهنده‌ی عفونت گوش، درمان عفونت گوش در نوزادان، زمان تماس با پزشک برای عفونت گوش نوزاد، پیشگیری از بروز مجدد عفونت گوش مجدد و لوله‌های تهویه‌ی گوش برای نوزادان مبتلا به عفونت گوش دوباره آشنا شوید.

نوزادی که عفونت گوش دارد، چه علائمی نشان می‌دهد؟

کودک گوش خود را می‌گیرد و یا می‌کشد: این کار می‌تواند علامت گوش درد نوزاد باشد (کودکان ممکن است به دلایل زیادی به گوش خود دست بزنند و آن را بگیرند ولی اگر کودکتان از دیگر جهات خوب است و مشکلی ندارد، پس احتمال اینکه عفونت گوش داشته باشد، کم است).

اسهال و استفراغ

 عفونت گوش نوزاد می‌تواند بر دستگاه گوارش کودک تأثیر بگذارد.

کاهش اشتها

عفونت گوش می‌تواند باعث ناراحتی سیستم گوارشی شود. همچنین برای کودکی که عفونت گوش دارد، دردناک است که چیزی را بجود و یا ببلعد. اگر کودک شما عفونت گوش داشته باشد، ممکن است در حین شیر خوردن از سینه مادر و یا شیشه شیر، دور شود و کمتر شیر بخورد.

مایعی زرد یا سفید از گوش خارج می‌شود

این علامت برای همه نوزادان اتفاق نمی‌افتد ولی یک نشانه بارز از گوش درد و عفونت گوش نوزاد است. این مساله نشان می‌دهد که بر پرده گوش سوراخی ایجاد شده است (در این مورد نگران نباشید پس از درمان عفونت گوش نوزاد، این مساله هم درمان می‌شود).

بوی بد

ممکن است از گوش نوزاد خود، بوی بدی به مشامتان برسد.

به سختی خوابیدن

عفونت گوش نوزاد می‌تواند هنگام دراز کشیدن و خوابیدن کودک ایجاد درد کند.

عفونت گوش نوزادان

عوامل افزایش عفونت گوش کودک

کودکان شیرخوار مستعد ابتلا به عفونت‌های گوش هستند و با بزرگ شدنشان، این احتمال در آنها کمتر می‌شود. عفونت گوش می‌تواند با باکتری یا ویروس ایجاد شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مایعات در پشت پرده‌ی گوش کودک تجمع می‌کند و سپس عفونی می‌شود. میکروب‌ها در محیط‌های تاریک، گرم و مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین گوش میانی پر از مایع، یک محیط عالی برای تکثیر میکروب‌هاست. هرچه عفونت بدتر می‌شود، التهاب در پرده‌ی گوش و پشت آن بدتر خواهد شد و درد را افزایش می‌دهد. همچنین کودک ممکن است تب کند، زیرا بدن او در تلاش برای مبارزه با عفونت است. بر اساس گفته‌ی محققان، استفاده از پستانک نیز ممکن است خطر عفونت گوش میانی را در نوزادان و کودکان خردسال افزایش دهد.

اگر کودک به عفونت گوش مبتلا شده است، چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

با اولین نشانه عفونت گوش نوزاد به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با یک وسیله به نام اتوسکوپ به گوش کودک نگاه می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا عفونت گوش دارد یا خیر. در صورتی که گوش میانی قرمز و آلوده به مایع باشد، عفونت است. پزشک ممکن است گوش میانی را با دستگاه دیگری به نام اتوسکوپ پنوماتیک، بررسی کند. اگر مایع در گوش میانی جمع آوری شده باشد، ممکن است کودک، مبتلا به عفونت گوش باشد.

پیشگیری از عفونت گوش در کودک

عفونت گوش مسری نیست، اما عفونت‌های تنفسی که اغلب قبل از عفونت گوش یا همراه آن اتفاق می‌افتند، واگیر دارد. بهترین راه برای کاهش انتشار میکروب‌ها، شستن مکرر دست‌های خود و فرزندتان و شستن آنها بعد از استفاده از توالت، تعویض پوشک و قبل از خوردن غذا یا آماده کردن آن است. برخی دیگر از راه‌های پیشگیری از بروز مجدد عفونت گوش شامل موارد زیر است:

واکسن‌های کودک خود را به موقع بزنید

واکسیناسیون کودکان به جلوگیری از برخی بیماری‌های خاص که می‌تواند به عفونت گوش منجر شود، کمک می‌کند. به عنوان مثال، واکسن پنومنوکوک می‌تواند به جلوگیری از این نوع عفونت‌ها کمک کند. اگر کودک شما چند بار دچار عفونت گوش شده است، از پزشک خود بپرسید که آیا باید واکسن سالانه‌ی آنفلوانزا را برای کودک بزنید یا خیر، زیرا تنها کودکانی که حداقل شش ماه دارند می‌توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند.

حداقل شش ماه به کودک خود شیر بدهید

برخی مطالعات نشان داده است در کودکانی که طی شش ماه اول زندگی خود با شیر مادر تغذیه شده‌اند، کمتر احتمال بروز عفونت‌های گوش وجود دارد. برخی از پزشکان بر این باورند که مادران آنتی‌بادی‌های خاصی را از طریق شیر مادر به نوزادان خود انتقال می‌دهند که به نظر می‌رسد این آنتی‌بادی‌ها بعد از شش ماه در شیر مادر کاهش می‌یابد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی